کد مطلب:5428 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:153

پیشوای رحمت و مهربانی
البته این كه حضرت سجادعلیه السلام در این فراز نورانی فرمود: «إِمَامِ الرَّحْمَةِ»؛ پیامبر پیشوای رحمت و مهربانی است، نكته قابل دقتی است. وقتی به آیات شریفه مراجعه می كنیم، آیه بسیار زیبایی را می بینیم:

«لَقَدْ جَاءكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْكُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ» [1] ؛ همانا رسولی از جنس شما برای هدایت خلق آمد كه از فرط محبّت، فقر و پریشانی و جهل و فلاكت شما بر او سخت می آید و بر (آسایش و نجات) شما بسیار حریص و به مؤمنان رئوف و مهربان است.

مقصود از ذكر آیه شریفه در این جا، برای این است تا دلیلی باشد كه نه تنها پیامبر قافله سالار خیر و خوبی بودند، بلكه طبق فرموده خداوند، «پیامبر بر شما بسیار حریص و به مؤمنان رؤوف و مهربان است».

نكته مهم تر این كه پیامبر عظیم الشأن اسلام صلی الله علیه وآله آن قدر نسبت به امّت خویش مهربان بود، كه خداوند می فرماید: چون اینان ایمان نیاوردند، گویا داری از شدّت اندوه جان می سپاری. آیه شریفه چنین است:

«فَلَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَّفْسَكَ عَلَی آثَارِهِمْ إِن لَّمْ یُؤْمِنُوا بِهَذَا الْحَدِیثِ أَسَفًا» [2] ؛ ای رسول، نزدیك است كه اگر امت به قرآن ایمان نیاورند، جان عزیزت را از شدت حزن و تأسّف بر آن ها از دست بدهی.

و این جاست كه درمی یابیم حضرت سجادعلیه السلام، در این فراز نورانی، چقدر زیبا به بیان مطلب پرداخته اند؛ یعنی این چنین پیامبری، پیشوای رحمت و مهربانی است.


[1] توبه (9) آيه 128.

[2] كهف (18) آيه 6.